phone-2
ساعت کاری ایمن درب شرق
address-ind

درب خروج اضطراری بیمارستان

درب خروج اضطراری بیمارستان

لیست عنوان مطالب

درب خروج اضطراری بیمارستان را می توان محافظ حوادث غیر مترقبه برای بیماران تلقی نمود زیرا همانگونه که می دانید بیمارستانها جزو مراکز مهم و حیاتی به شمار می روند و اهمیت استفاده از تجهیزات ایمنی در آن چندین برابر بیشتر از مکانهای دیگر است. علاوه بر آن به دلیل استفاده از وسایل مختلف الکترونیکی و برقی در آن احتمال آتش سوزی نیز دور از ذهن نیست و در چنین مواقعی حفظ جان بیماران از هر چیزی مهم تر است. نوع درب خروج اضطراری بیمارستان حتماً باید ضد حرارت و آتش سوزی باشد تا در طولانی ترین زمان ممکن در برابر آتش سوزی مقاومت کند. درب ضد حریق بیمارستانی می تواند گسترش آتش را از یک منطقه به منطقه دیگر به تأخیر اندازد.

 

درب بیمارستانی ضد حریق

برای ساخت درب ضد حریق مقررات و دستورالعمل های سختگیرانه ای وجود دارد که چندین نهاد باید بر آن نظارت نموده و تاییدیه های لازم را کسب کند بنابراین براحتی می تواند در بیمارستان ها نیز از آن استفاده نمود. در این مواقع نصب درب های ضد حریق همیشه باید توسط یک نصاب ماهر صورت بگیرد، زیرا این درب ها یک وسیله ایمنی در برابر آتش هستند که در نصب آنها باید دقت کافی صورت گیرد.

مطابق دستورالعمل تنظیم مقررات (ایمنی در برابر آتش)، مالکان موظفند از ایمن بودن درب های بیمارستان اطمینان حاصل کنند. فرد ناظر یا مسئول مربوطه در صورت انجام ندادن وظایف خود می تواند تحت پیگرد قرار گیرد. در بسیاری از کشورها طبق قانون باید بازرسی سالانه از درب ها و اسکلت ها و درجه مقاومت آن ها در برابر آتش به عمل بیاید. مقامات محلی که دارای صلاحیت هستند برای اجرای این الزام باید نسخه های جدیدی از قوانین را تصویب کنند. این درب ها در دو نوع درب بیمارستانی ضد حریق دو لنگه و تک لنگه ساخته می شود.

درب ضد حریق بیمارستانی چند ویژگی ایمنی حیاتی دارند و واقعاً میتوانند جدا کننده بین مرگ و زندگی باشند. دو مورد از مهمترین عملکردهای درب بیمارستانی ضد حریق، عبارتند از:
– در صورت بسته شدن، مانعی برای جلوگیری از گسترش آتش ایجاد کنند.
– با باز شدن، وسیله ای برای فرار از حادثه فراهم کنند

 

ویژگی های درب بیمارستانی ضد حریق

ورق لنگه های درب بیمارستانی ضد حریق، از جنس فولاد گالوانایز یا ورق فولادی است که ضخامت آن 8/1 میلیمتر است
ورق های چهار چوب از جنس ورق گالوانیزه است که 2 میلیمتر ضخامت دارد و از رنگ کوره ای الکترو استاتیک نسوز در آن استفاده شده است.
لنگه درب فلزی ساده و یا طرح دار با ضخامت ۸ سانتی متر ساخته میشود و داخل لنگه درب پشم سنگ نسوز گذاشته میشود تا 240 دقیقه در برابر حرارت مقاومت کند.
هم پوشانی شکاف بین درب و قاب توسط مهر و موم نفوذی انجام می شود تا در صورت رسیدن دما به بیش از 200 درجه سانتیگراد منبسط شود.
دستگیره خروج اضطراری لمسی آنتی پنيک یا پانیک بار دستگیره ای است که از جنس استیل برای این درب ها ساخته شده و برای خروج آسان و سریع افراد طراحی شده است و زبانه آن به صورت خود بسته شو است تا در آتش سوزی خروج را نیز آسان سازد.

 

نکات مهم درب بیمارستانی ضد حریق

-توصیه میشود درهای آتش نشانی را در جایی نصب کنید که بیشترین خطر آتش سوزی را دارد، به عنوان مثال آشپزخانه یا اتاقهایی که وسایل الکتریکی زیادی در آن قرار دارند.
-در مورد بیمارستانهای خصوصی مسئولیت با “شخص مسئول” یا رئیس بیمارستان است.
-ارزیابی کامل خطر باید انجام شود و توصیه میشود با همه مقررات مربوط به ایمنی در برابر آتش سوزی از متخصص کمک بگیرید.
-محافظت و ایمنی در برابر آتش بیش از درب آتش نشانی است. مسیرهای فرار، روشنایی، سیستمهای هشدار دهنده و بررسی تجهیزات نیز باید انجام شود.
-بسیاری از مرگها در هنگام آتش سوزی ناشی از تماس مستقیم با شعله های آتش نیست بلکه به دلیل مصرف دود است. با توجه به این نکته، باید دقت کنید دود بند درب بیمارستانی ضد حریق حتماً درست نصب شده باشد. در صورتیکه تست نشت دود انجام شد و مشکلی وجود داشت حتماً از نصاب درخواست کنید مجدداً بررسی نماید.
-دقت شود هیچ سوراخ باز یا شکافی روی درب اطراف یا قاب آن وجود نداشته باشد.
-از آویزان نمودن اشیا، وسائل یا البسه روی درب جداً خودداری نمایید.
-دقت شود درب، قاب، لولا، تجهیزات و آستانه غیر قابل احتراق، تراز شده و به ترتیب کار کنند و هیچ نشانه ای از آسیب ظاهری وجود نداشته باشد.
-هیچ کجای درب شکسته یا معیوب نباشد.
-دقت شود دستگاه آهسته بند که خودکار در را می بندد خوب کار کند و درب بطور کامل بسته شود.
-اطراف درب وسائل یا ابزاری نباشند که امکان مسدود نمودن درب را داشته باشند.
-هیچ تغییری در زمینه مونتاژ درب که برچسب را باطل کند وجود نداشته باشد.
-مطمئن شوید مهر و موم درب سالم و بدون دست خوردگی باقی بماند و یهیچ عنوان خدشه یا صدمه ای به آن وارد نشود

 

نتیجه گیری

یکی از نکات حائز اهمیت ایمنی در بیمارستان به غیر از خروج ایمن بیماران و موارد ذکر شده در مقاله حاضر، استراتژیک بودن جایگاه بیمارستان در مواقع حساس مثل جنگ و حوادث غیر مترقبه مانند زلزله ، سیل و طوفان است که نباید هیچگونه آسیبی به بیمارستان ها وارد شود بنابراین در چنین مواقع و حوادثی باید توجه داشت بدلیل وجود ابزارهای متعدد برقی و وجود برخی مواد استریل اشتعال زا هر لحظه امکان آتش سوزی وجود دارد و همین امر موجب ضرورت استفاده از درب ضد حریق در بیمارستان خواهد بود.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟
میانگین امتیاز 5 (از 1 نظر)
سوال و دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *