phone-2
ساعت کاری ایمن درب شرق
address-ind

سازمان آتش نشانی در حوادث حریق چگونه عمل می کند ؟

سازمان آتش نشانی

لیست عنوان مطالب

یکی از مهمترین بخشهای سازمان آتشنشانی، ستاد فرماندهی یا مرکز 125 است که میتوان آن را به عنوان قلب سازمان آتش نشانی به شمار آورد. در حقیقت تمامی ارتباطات میان مردم و سازمان از طریق همین مرکز سازماندهی برقرار میشود. همچنین ارتباطات بیسیمی میان نیروهای آتش نشانی شرکت کننده در عملیاتها به دست مرکز ستاد فرماندهی سازماندهی میشود. با ما همراه شوید تا از نحوه عملکرد و پشتیبانی سازمان آتش نشانی در حوادث حریق مطلع شوید.

 

تلفن 125

این خط تلفن مهمترین پل ارتباطی میان مردم و سازمان آتش نشانی است. در حقیقت بیش از 98 درصد از حریقها و حوادث از این خط تلفن به سازمان آتشنشانی اطلاع داده می شود. البته راههای دیگری هم برای اطلاع رسانی به آتشنشانی وجود دارد که برای نمونه میتوان از مراجعه حضوری افراد به ایستگاهها، مشاهده حریق و حادثه توسط پرسنل سازمان یا اطلاع رسانی سایر نهادها مانند پلیس و اورژانس نام برد.

 

چگونگی اعلام حریق یا حادثه به آتشنشانی

یک آتش نشان داوطلب باید با روش درست اطلاع رسانی به آتشنشانی به طور کامل آشنا باشد و آن را به افراد خانواده، دوستان و آشنایان خود نیز بیاموزد. اهمیت این نکته در آنست که میتوان با اطلاع رسانی صحیح موجب شد تا نیروهای آتشنشانی در کمترین زمان ممکن به محل وقوع حادثه رسیده و بدین ترتیب از بار خسارتهای احتمالی مالی و جانی که می تواند افراد جامعه را مورد تهدید قرار دهد کاست. این روش از بروز اشتباه در آدرس یابی (به دلیل وجود معابر با نامهای مشابه) جلوگیری کرده و نیروهای عملیاتی سازمان آتشنشانی می توانند با انتخاب بهترین مسیر به محل آتش سوزی برسند.

 

روش کار ستاد فرماندهی

پس از اینکه از جانب شهروندان با سامانه 125 آتشنشانی تماس گرفته و اعلام ایجاد حادثه و آتش سوزی شد، اپراتور سامانه 125 بر اساس نشانی اعلام شده، زنگ حریق نزدیکترین ایستگاه آتشنشانی به نشانی اعلام شده را با استفاده از دستگاههای پیشرفته رادیویی به صدا درآورده و نیروی عملیاتی تنها در زمان 30 ثانیه سوار بر خودروهای آتشنشانی شده و با استفاده از دستگاه بیسیم موجود در خودروها از ستاد فرماندهی آدرس محل حادثه را دریافت میکند. همزمان همانطورکه نیرو در حال حرکت به سمت محل حادثه است، اپراتور ستاد فرماندهی نیز اطلاعات دقیقی شامل نوع حادثه، وسعت و خطرات ممکن در حادثه، تعداد افراد درگیر و در خطر و بسیاری موارد دیگر را از فرد اطلاع دهنده دریافت کرده و از راه بی سیم به آتش نشانان اعلام میکند. این کار به آتشنشانان کمک میکند تا با دانستن موارد مهمی از وضعیت محل آتشسوزی یا حادثه بهترین روش عملیاتی را انتخاب کرده و پس از رسیدن به محل، در سریعترین زمان ممکن، بهترین راهبرد عملیاتی را اجرا نمایند.

 

مردم چگونه آدرس و اطلاعات حادثه را به 125 اعلام کنند ؟

ابتدا خونسردی و آرامش خود را حفظ میکنیم تا از عهده انجام کار به درستی برآییم :: سپس با تلفن 125 آتشنشانی تماس میگیریم :: بعد از برقراری تماس نوع حادثه را اعلام میکنیم (اینکه حریق است یا نه و یا نوع حادثه را با جزئیات کامل مشخص میکنیم :: حوادثی مانند آوار، آسانسور، تصادف، مشاهده جانوران خطرناک، چاه و …) :: اعلام آدرس به ترتیب محدوده اصلی- میدان اصلی- خیابان اصلی – میدان و خیابان فرعی- کوچه و پلاک، بعضی آدرسها نیز ممکن است دارای بن بست یا کوچه های تو در تو باشند که میبایست مورد توجه قرار گیرند.

این نوع آدرس دادن کمک میکند تا آتشنشانان دچار اشتباه نشوند. چرا که ممکن است چندین کوچه و خیابان با نام مشابه در یک شهر وجود داشته باشد و این روش در رسیدن نیروی آتش نشانی در کوتاهترین زمان

 

اقدامات عملیاتی سامانه 125 چگونه است ؟

در هنگامی که با سامانه 125 تماس حاصل می کنیم تا حادثه گزارش شود ممکن است فرد اطلاع دهنده که خود دچار حادثه بوده یا هیجان زده شده باشد، از پرسشهایی که از سوی متصدی ستاد فرماندهی طرح میشود ناراحت شده و به دلیل نا آ گاهی، با این طرز فکر که خود فرد متصدی باید برای رسیدگی به حادثه یا آتشسوزی گسیل شود، ابراز ناراحتی کرده و او را مورد بازخواست قرار دهد. ولی بسیار پیش آمده که هنوز فرد اطلاع دهنده در حال صحبت با اپراتور 125 است که نیروی آتشنشانی به محل رسیده و کار خود را آغاز میکند. بنابراین نتیجه میگیریم که به هنگام نیاز به تماس با شماره 125 باید سعی کنیم بهترین اطلاعات ممکن را در اختیار اپراتور سامانه 125 قرار دهیم. بعضی اوقات هم پیش میاید که به دلیل دستپاچگی و دلهره در فرد اطلاع دهنده، بعد از تماس با تلفن 125 تنها اعلام وقوع حادثه میشود و با تصور اینکه آتشنشانی خودش آدرس محل حادثه را دارد (یا پیدا میکند) تلفن را قطع کرده و دیگر به آن پاسخ نمیدهد که این خود یکی از شایعترین دلایل دیر رسیدن نیروی آتشنشانی به محل وقوع حریق یا حادثه است، چرا که هیچ آدرسی به آتشنشانی اعلام نشده است گاهی نیز اپراتور 125 از اطلاع دهنده می خواهد که تلفن را قطع کرده و منتظر تماس آتشنشانی باشد که این کار به دلایلی مثل اطمینان از صحت حادثه، جلوگیری از اعزام نیرو به حادثه غیر واقعی و … است.

 

استفاده از درب ضد حریق در هنگام حادثه

عملکرد درب ضد حریق در هنگام حوادث آتش سوزی بسیار ساده است تنها کافی است دستگیره آنتی پنیک را با فشار معمولی لمس نموده و به آرامی از محل حادثه خروج صورت پذیرد، افراد مسنی که از عصا استفاده می کنند می توانند با فشار عصای خود روی دستگیره به راحتی خارج شوند همچنین مادران و پدرانی که فرزند در بغل دارند نیز با استفاده از آرنج دست خود به راحتی و با فشار کوتاهی می توانند به آرامی خارج شوند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟
میانگین امتیاز 0 (از 0 نظر)
سوال و دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *