phone-2
ساعت کاری ایمن درب شرق
address-ind

درب ضد حریق چیست ؟

درب ضد حریق چیست

لیست عنوان مطالب

اگر میخواهید بدانید درب ضد حریق چیست ؟ تاریخچه درب ضد حریق راه پله به زمانی بر می گردد که زندگی شهر نشینی رواج بیشتری یافت و فرهنگ های مختلف در یک ساختمان چند طبقه کنار هم شروع به زندگی نمودند و همین امر به دلیل سهل انگاری های ناشی از آپارتمان نشینی اتفاقات زیادی مانند آتش سوزی در منازل را به دنبال داشت و باعث شد مهندسین ساختمان پله فرار و به دنبال آن درب خروج اضطراری را طراحی و اجرا نمودند تا پس از مدتی بعنوان یکی از قوانین الزام آور در ساختمان سازی مورد توجه واقع شود. در ادامه با این مقاله همراه باشید

 

درب ضد حریق چیست ؟

درب ضد حریق راه پله یا پله فرار بخشی از ساختمانهایی محسوب می شود که معمولاً بیشتر از 4 طبقه هستند و با این هدف طراحی و اجرا شده که در زمانهای اضطراری بتوان از آن به سادگی خارج شد بهمین دلیل برای جلوگیری از ورود دیگران طوری طراحی شده تا از سمت داخل ساختمان به راحتی و با سرعت باز شود از این رو به آن درب خروج اضطراری نیز گفته می شود زیرا دستگیره های آن با لمس یا کمترین فشاری می تواند درب را به سمت بیرون باز کند.

حوادث و صدمات متعددی که هر روزه بر ساختمان ها وارد می شود باعث شد قوانین الزام آور برای درب خروج اضطراری نیز تغییر نماید و قانون ضد آتش سوزی بودن درب نیز به آن اضافه شود و اکنون با نام درب ضد حریق شهرت یافته است که دارای دستگیره آنتی پنیک یا دستگیره خروج اضطراری نیز می باشد.

 

تفاوت درب پله فرار با درب ضد حریق

ضوابط درب پله فرار در زمان حاضر که دفتر مقررات ملی ساختمان کشور آن را وضع می کند همان قوانین استفاده از درب ضد حریق راه پله است شاید اگر به یک دهه قبل بر گردیم ضوابط درب پله فرار تفاوت های زیادی با اکنون داشت اما همانطور که در تاریخچه درب ضد حریق توضیح دادیم به مرور این ضوابط به سمتی حرکت کرد که اکنون هیچ تفاوتی بین درب ضد حریق، درب پله فرار و یا درب خروجی اضطراری وجود ندارد.

بنابراین هرجا صحبت از درب خروج اضطراری می شود بدون شک منظور همان درب ضد حریق راه پله یا ضد آتش است یا اگر ضوابط درب پله فرار مورد بحث قرار میگیرد منظور همان استاندارد آتش نشانی برای درب ضد حریق است و تنها تفاوتی که بین این سه درب وجود فقط ذکر نام آنهاست.

مقاله راهنما : مشخصات فنی درب ضد حریق مطابق با مقررات ملی ساختمان

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود ؟
میانگین امتیاز 0 (از 0 نظر)
سوال و دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *